Jaarpashouders in de kou

De echte fans willen wanneer het maar even kan naar Disneyland Paris en schaffen daarom een een jaarpas aan. Zo’n jaarpas is een kleine investering, maar betaald zich over het algemeen terug wanneer je Disneyland meerdere keren per jaar bezoekt.

Compensatie na sluiting
Toen Europa getroffen werd door de corona-pandemie en Disneyland Paris noodgedwongen de deuren moest sluiten, werden de jaarpashouders in de eerste fase gecompenseerd. Voor elke dag dat Disneyland was gesloten werden twee dagen bijgeschreven op de geldigheidsduur. Met een dergelijke royale compensatie zullen weinig fans klagen. In de tweede fase werd voor elke sluitingsdag ook een dag bijgeschreven op de geldigheidsduur. Tot zover is alles nog prima geregeld.

Reserveren voor toegang
Om te voorkomen dat de parken te vol raken werkt Disneyland Paris met een reserveringssysteem. Grofweg valt dit uiteen in drie groepen bezoekers:

  1. Arrangementbezoekers
    Bezoekers met een toegangsticket dat verkregen is bij een arrangement in combinatie met een verblijf in een Disneyhotel.
  2. Jaarpashouders
    Bezoekers die toegang tot de parken krijgen met een geldige jaarpas.
  3. Dagbezoekers
    Bezoekers die een toegangsticket bij de poort kopen op de dag van hun bezoek.

Parkcapaciteit en verdeling
De exacte capaciteit dat Disney toelaat is niet publiekelijk bekend. Of Disney daarna een vaste onderverdeling maakt per groep bezoekers of hierin flexibel is en kijkt naar het totaal is ook niet bekend. Dat maakt het dan ook wat lastiger om conclusies te trekken, maar in het algemeen kunnen we de volgende conclusies trekken.

Het meest vlekkeloos verloopt een bezoek voor iedereen met een arrangement. Door het boeken van het arrangement via Disney heb je gegarandeerde toegang gedurende je verblijf. Uiteraard betaal je wel de hoofdprijs.

Als bezoeker met een jaarpas moet je vooraf via een speciale website een toegangsreservering maken. Reserveren is mogelijk tot 180 dagen vooraf en het is maximaal mogelijk om drie dagen achtereen te reserveren. Zou je bijvoorbeeld vier dagen toegang willen hebben, dan kun je de vierde dag pas reserveren op het moment dat de eerste dag voorbij is. In de praktijk moet je dus je vierde dag reserveren terwijl je in de parken bent. Hierbij loop je het risico dat je alle toegangsplekken voor jaarpashouders al zijn vergeven. In dat geval heb je pech en heb je geen toegang tot de parken.
Veel jaarpashouders hebben al gezien dat soms al lastig is om ruim vooruit te boeken, laat staan dat je extra dagen moet boeken als je in de parken bent om toegang te verzekeren.

De dagbezoekers zijn gebonden aan dezelfde voorwaarden als de jaarpashouders. Via de website van Disneyland Paris moet het ticket vooraf worden aangeschaft.

Petitie
Onlangs werd op Change.org een petitie gestart met de oproep om de voorwaarden voor jaarpashouders aan te passen. De jaarpassen worden nog steeds verkocht onder de reclame dat de pas 350 dagen toegang geeft tot de parken. In de kleine lettertjes van het contract staat echter dat de jaarpas geen garantie geeft op toegang in geval van drukte. Door de opgelegde limieten spreekt Disney al snel van “drukte” en vallen de jaarpashouders buiten de boot. Op zijn minst is hier dus sprake van onjuiste reclame. Als je de Facebook-pagina’s van Disneyland bekijkt dan klagen jaarpashouders steen en been over de onmogelijkheden om toegang te krijgen.

Vanuit het winstoogmerk is het verklaarbaar dat Disney weinig prioriteit geeft aan de jaarpashouders. Op de kaartjes die los worden verkocht wordt namelijk veel meer winst gemaakt. En als je de jaarpashouders dan ook nog de toegang ontneemt is dat gratis extra geld voor de Walt Disney Company. Dat kunnen we niet anders dan crimineel noemen en zo wordt het door de loyale jaarpashouders ook gevoeld.

Hoe denk jij er over?

Inspiratie

Stap eens in de voetstappen van een vreemdeling en je zult dingen ontdekken die je nooit hebt gekend.

— Pocahontas